Upozornění pro hasiče a záchranáře
Deaktivace GRS systému vodou
- Před jakoukoli manipulací s jednotkou GRS vlož bezpečnostní jehlu “A” do otvoru v odpalovacím palci rakety.
- Demontuj celou jednotku z letadla včetně odpalovacího bowdenu.
- V případě,že není vidět tryska raketového motoru odstraňte kryt rakety.
- Udělej do membrány trysky tenké 0,2 mm otvor pomocí šroubováku.
- Do rakety ve svislé poloze směrem dolů nalej vodu,nbo ji ponoř do vody.
- Po 30 ti minutách vylej vodu.
- Odmotuj Bowden.
- Odvrtej vrtačkou 3 nýty na hlavici rakety.
- Nyní ji můžete bezpečně rozebrat na díly osušit ochránit silikonovým sprejem proti korozi.
- Váček s černým prachem nechte ve vodě a tuhé palivo lze spálit na otevřeném ohni- není to výbušnina.
- Váček můžete z vody vytáhnout a vyhodit do odpadu.
- Dvě startovací patronky lze odpálit tak, že odpalovač utáhnete ve svěráku, postaví te se s boku a pomocí startovacího palce patronky odpálíte do volného prostoru.
- Všechny díly osušte a ošetřete silikonovým spreym před zasláním k výrobci.
Nyní můžete vše zaslat běžnou poštou k výrobci jako bezpečné zboží.
Systém je z výroby zasílán v třívrstvé lepenkové krabici a jednotka je opatřena ochrannýn ocelovým košem.Prostor je vyplněn polystyrénem a ball kuličkami.Samotný system je vybaven pojistkou –jehlou A, pojistným šroubem B kolíčkem s praporkem v rukojeti a automatickou proti požární a nárazovou pojistkou umístěnou uvnitř suportu raketováho motoru.: www.galaxysky.cz
Deaktivace GRS systému odpálením rakety.
Upozornění : Nikdy nemiř na žádnou osobu s nabitým systémem !
- Před jakoukoli manipulací s nabitým GRS systémem zasuň pojistnou “A” jehlu(drat 1,5 mm/ do otvoru zajištění odpalovacího palce!
- Vyjmi kompletní jednotku GRS z letounu včetně odpalovacího bowdenu.
- Vložte system do vykopané díry ,tak aby byl alespoň ze ½ v díře a a utěsněn směrem výstřelu dolů ! Pamatuj na hluk,je to velká rána.
- Před vložením do jámy vyjmi pojistnou jehlu “A”.
- Zatluč do země tyč cca 30cm nad povrch a upevni na ni aktivační rukojeť bowdenu.
- Vezmi lano nebo šňůru asi 6-8 mm silnou s malou flexibilitou a asi 10 m dlouhou.
- Uvaž jeden konec na rukojeť bowdenu a druhou zatáhneš.Odjisti rukojeť.
- Skryj se za autem nebo budovou !
- Zkontroluj jestli není nikdo nablízku !
- Aktivuj raketu silou prudkým zatažením 9-12 Kg
- Vyšlehne plamen dlouhý cca 3m a ozve se zvuk startující stíhačky.
- Jakmile těleso rakety vychladne, zašli ji běžnou poštou na revisi.
Pojistky GRS systému:
- Manipulační a transportní pojistka /drát 1,5 mm/ „ A" prostrčená odpalovacím palcem - je to nedůležitější pojistka. Při jejím zasunutí nelze za žádných okolností aktivovat raketový motor!
- Transportní pojistka „B" – šroub v zadí části trubice raketnice. Slouží k zamezení pohybu rakety v raketnici během přepravy.Bez vyjmutí šroubu raketa může být aktivována, ale neopustí svoji posici v raketnici. Je to i pojistka proti vystřelení rakety při vzniklém požáru během přepravy,jestliže není opatřena ocelovým přepravním košem.
- Transportní ocelový koš slouží v případě vzniklého požáru při přepravě. Opuštění rakety přepravní obal a zároveň zadní deflektor koše působí protireakci vzniklého tahu rakety a zamezí pohybu celé jednotky GRS.
- Automatická protinárazová a protipožární pojistka má odolnost k nárazu 35 G. Odjištuje se automaticky při zatažením rukojeti. Bez zatažené rukojeti zůstává raketa vždy uvnitř raketnice i při požáru letounu nebo při transportu!
- Provozní pojistka –kolíček s praporkem v aktivační rukojeti slouží k zajištění rukojeti proti odpálení systému z kabiny letounu.Před letem je důležité vždy tuto pojistku vyjmout a po letu opět zajistit!
Upozornění! Transportní pojistka „B" se odstraní po dodání jednotky k montáži a pojistka > „A" se odstraní , až po ukončení celé montáže záchranného systému.
Toto perfektně funguje již 25 let!
Piloti ovšem nesmějí zapomenout vyjmout po instalaci GRS systému pojistky A, B ,č. 3 a před letem pojistku č.5!