Výpočet pevnosti závěsného bodu na draku letounu:
- Komentář
- GRS 4/240 SOFT
- GRS 6-375 SD
- GRS 5/472
- GRS 6-473 SD Napkin
- GRS 6-473 SD Napkin /H
- GRS 6-473 SD DULV
- GRS 6-473 SD Speedy
- GRS 6-473 SD speedy-H
- GRS 5/560 Gyro
- GRS 560
- GRS 6-600 SD Speedy
- GRS 6-600 SD Speedy FF
- GRS 6 650-700 SD Speedy
- GRS 6-750 SDS
- GRS 6/800-990 SDS Speedy FF
- GRS 6/990-1190 SDS
- GRS 6/1200-1390 SDS
- GRS 6/1200-1390 SDS FF56
- GRS 6-1640 SDS/FF
- GRS 6/375 SD Speedy/H
- GRS 4/225 SOFT
- GBS 10/650
- GBS 10/650 Speedy
- GRS 3/450
- GRS 6/600SD DULV
- GRS 6/1750-1950 SDS FF
- GRS 6/1640-1750 SDS FF
- GRS 6/1420-1640 SDS FF
- GRS 6/600 SD DAeC
Komentář ke grafickému řešení.
- Plocha mezi červenou křivkou 1 a modrou 2 nebo 3 vyjadřuje charakteristiku vybraného typu GRS respektive jeho vrchlíku. Vymezuje hranice použitelnosti jeho vrchlíku vzhledem k maximální a minimální hodnotě rychlosti letounu VNE, jeho hmotnosti MTOW a k velikosti vzniklé dynamické síly kN způsobené při jeho otevření.
- Zelená nebo modrá křivka 2 vymezuje optimální poměr mezi váhou letounu MTOW/kg a jeho rychlostí VNE/km/h.,červená 1 při největším dovoleném zatížením a modrá 2 nebo 3 při nejvyšší dovolené rychlosti.
- Každá z uvedených křivek zároveň určuje hodnotu síly v kN působící na závěsy(úchytné body) a závěsné popruhy,nebo závěsná lana) v následujícím poměru,který koresponduje s obecně světově platnými zásadami pro instalaci záchranných systémů a s novelizací směrnice LAA ČR ,UL-2 požadavky letové způsobilosti SLZ,ULA.
a) síla pro výpočet pevnosti pro každý přední hlavní závěs (uvažujeme použití 2 předních závěsů) a jejich spojovacích částí je rovna: Hodnota (dynamický ráz - osa y (kN) vzhledem k rychlosti letounu - osa x (km/h)) * 1,15 (bezpečnostní koeficient) = výsledná síla na každý ze dvou předních závěsů.
V případě jednoho hlavního předního závěsu musí být dynamický ráz vynásoben součinitelem 1,5.
b) síla pro výpočet pevnosti pro každý zadní (stabilizační) závěs (uvažujeme použití 1 nebo 2 zadních závěsů) a jejich spojovacích částí: Hodnota (dynamický ráz - osa y (kN) vzhledem k rychlosti letounu - osa x(km/h)) * 1,15(bezpečnostní koeficient) /2 = výsledná síla na každý zadní závěs.
Poznámka:
Po výpočtu se rovná 50% pevnosti každého z předních závěsů (v případě 2 předních závěsů).
Vypočtenou minimální pevnost závěsných bodů musí splňovat také závěsné prvky (popruhy, lana)