Stíhací trio z výkresů od Podešvů


Klikněte pro článek

Technické údaje Jak - 3
Originál 82% Replika
Motor Klimov VK-105 Rotax 915 iS
Výkon motoru 960 kW / 1290 k 105 kW / 141 k
Vrtule Třílistá, stálých otáček průměr 3,0 mVish-105SV-01 MT Propeller, hadraulicky stavitelná stálých otáček, průměr 2,05 m
Max. vzletová hmotnost 2692 kg 600 kg
Plocha křídla 14,85 m2 10,7 m2
Plošné zatížení 185 kg/m2 56,1 kg/m2
Rozpětí 9,2 m 7,81 m
Délka 8,5 m 6,96 m
Profil křídla Clark YH 14% u kořene
Clark YH 10% u konce
Clark YH 13,7% u kořene
Clark 9% u konce
Vzepětí 6,5° 6,5°
Geometrické překroucení -- -2°
Pádová rychlost 160Km/hod. 83 km/h
Rychlost na přiblížení 200 Km/hod. 115 - 130 km/h
Zásoba paliva 350 L 4x nádrž 70 L 2 x nádrž
Dolet 650 km cca 60min 250 km + 2 x10L reserva
Rychlost u země
Rychlost v 1000 m TAS
Rychlost ve 3100 m TAS
Rychlostot odlepení
567 Km/hod.
594 Km/hod. TAS
655 Km/hod. TAS
175 Km/hod.
255 Km/hod.
270 Km/hod. TAS
301 Km/hod. TAS
85-90 Km/hod.
Spotřeba cestovní režim 180-200 l/hod. 15-22 l/hod.
výzbroj 1 x 20mm Švak 120 nábo.
2x 12,7 USB nad mot.
kanón Humbuk
60 nábojů Kraken
Výzbroj JAK 3T kanon 37 mm pod mot. kanon pod motorem

Jak 3 byl špičková ruská frontová stíhačka. Vzniknul začátkem čtyřicátých let, kdy v Jakovlevově konstrukční kanceláři postupným modernizováním, odlehčováním a zmenšováním předcházející verze Jak 1 došli k letounu, který dobře vyhovoval způsobu válčení na východní frontě – tj. boj převážně nad frontou ve výškách do 4000 metrů. Nepotřeboval velký dolet, byl velmi malý a měl vynikající poměr hmotnosti k výkonu použité pohonné jednotky (motor Klimov VK 105 PF-2 měl 1290 k a prázdná hmotnost letounu byla 2105 kg).

Jeho prototyp vzlétnul v únoru 1943 a do bojů byl nasazen v létě téhož roku. Podle údajů v knize od sovětského pilota A. Pokryškina však první sériové Jaky 3 dostávaly frontové pluky až během léta 1944. Zkoušky Jaku 3 v bojových podmínkách byly prováděny u 91. IAP 2. letecké armády, pod velením pplk. Kovaljova v červnu až červenci 1944. Během 431 bojových letů bylo sestřeleno 20 stíhačů Luftwaffe a tři Junkersy Ju 87, zatímco sovětské ztráty činily dva sestřelené Jaky. 16. června 1944 došlo k velkému souboji, kdy se 18 Jaků střetlo s 24 německými letadly. Sovětští stíhači na Jakách sestřelili 15 německých letadel za ztrátu jednoho zničeného a jednoho poškozeného Jaku. Následující den se činnost Luftwaffe nad touto částí fronty prakticky zastavila. O měsíc později, 17. července 1944 zaútočilo osm Jaků na formaci šedesáti německých letadel, včetně doprovodných stíhaček. V následném souboji ztratila Luftwaffe tři Ju 87 a čtyři Bf 109G, a to bez ztráty na ruské straně. Tehdy Luftwaffe vydala rozkaz „vyhnout se boji pod pět tisíc metrů s Jaky bez chladiče oleje pod nosem“…číst celý článek


Jedna z nejznámějších fotografií stíhacího letounu Jak-3




  • GALAXY HOLDING s.r.o.
    Třída 1. máje 24a
    460 07 Liberec 3
    Czech Republic
    EU flag

  • Monday - Friday: 8:00-15:00
    IČ: 227 74 025
    DIČ: CZ22774025
    tel./fax: ++420 48 510 44 92
    mobil: ++420 775 16 31 61

  • email: info@galaxysky.cz


  • Instruction for fireman and rescuers