Firma

30 let firmy Galaxy

Po americkém BRS druhý největší výrobce záchranných ballistických systému ve světě.

Podobně jako mnozí nadšenci se Milan Bábovka roku 1975 vydal neprobádanou cestou stavby a létání na závěsných kluzácích. V dobách letecké nesvobody si klestili cestu k rogalům metodou pokus-omyl a zručností spolu s technickými dovednostmi se od kopírování různých konstrukcí přes jejich zdokonalování dostali až ke konstruování vlastních křídel. V této době spatřilo světlo světa tucet křídel, jejichž konstrukci kreslil Milan Bábovka ručně na kreslícím prkně, počínaje školními „jednopotahy“ Standard a Wasp, až po výkonnější závěsné kluzáky (Lightning, a další) a vyráběl je se svými kamarády Mirkem Brožem a Vaškem Chválou doma a jak se dalo..

S příchodem roku 1983 a první konstrukce dvoumístnétného triku, byl v Libereckém Delta Klubu vyroben nový záchranný ballistický systém.

Počátky firmy, která je dnes jedním ze čtyř největších světových výrobců balistických záchranných systémů, se datují od srpna roku 1984, kdy se začalo létat na motorových rogalech a přišly i první nehody s fatálními následky.To byl impuls pro vytvoření záchranného systému,který bude fungovat jinak,než záchranná padák pro pararašutisty,ale bude vystřelen do volného prostoru pomocí balistického zařízení a tím se sníží výška záchrany,která je nezbytná pro naplnění padákového vrchlíku. A tak skupina čtyř až šesti kamarádů v Delta klubu Liberec kolem M. Bábovky začala vyrábět záchranné systémy stejným způsobem, jako doposud rogala, nebo motorové tříkolky pod ně – svépomocí v rámci možností, při zaměstnání. Padáky (vrchlíky se šňůrami) se zásadně používaly vyřazené ze Svazarmu a z armády, nebo od dobrých známých. Na původní účely a rychlosti už nesplňovaly stanovené limity, ale na volná i motorová rogala létající rychlostmi do 80 km/h stačily. Také z roku 1985 jsme měli už první záchranu na tomto balistickém systému na letišti ve Všeni, kde toto použítí zachránilo našeho kamaráda J.Zadinu před katastrofou.  A toto je historicky první a úspěšné použití našeho systému!

Přísun matriálu z leteckých i jiných továren fungoval a dílo se dařilo, jak by to dnes asi nešlo. Pamětníci vědí své. U kamaráda Tondy Němečka se prováděla příprava hlavních dílů a u Bábovků doma se prováděla konečná montáž. Komponenty dodávali kamarádi, kteří je taky vyráběli, jak se dalo, a obvyklým platidlem byl barter.

Pevnější právní rámec firma získala až v roce 1989, kdy dostala živnostenský list, který platí dodnes.

„Nástup kapitalismu a celodenní práce ve vlastní firmě, byl pro mě příjemnou změnou,“ přiznává nyní 66letý Bábovka, který kdysi podnikání rozjížděl ještě při večerním studiu VŠ, výživě rodiny a létání...

První balistické záchranné systémy ve firmě Galaxy byly vyvinuty na bázi patronových jednotek z vystřelovacích sedaček z MiGů, kde bylo nutno doplnit protiváhu a tlumič. Po roce 1989 už začali vyrábět vlastní vrchlíky a vznikly tak ve spolupráci s Petrem Suchomelem systémy GBS-1 pro jednomístné a GBS-2 pro dvoumístné MZK. Těchto systémů do roku 1994 firma vyrobila 150.

Velkým přínosem pro firmu byl v roce 1992 příchod ing.J.Matějčka, význačného českého leteckého konstruktéra a otce raketovéhé sedačky pro cvičnou stíhačku Albatros L- 39. Do té doby doména rusů, angličanů a USA. „Jirka u mě ve firmě seděl naproti u stolu coby pracující důchodce čtyři roky. Taky jeden z důvodů, proč jsme se dostali tam, kde jsme. On byl fenomenální konstruktér,“ říká o Matějčkově působení Bábovka. Došlo k rozdělení vývoje. Ing. Matějček - nová koncepce a universální raketový motor , Ing. Bábovka - konstrukce výtažného systému a nové padáky.

Koncem osmdesátých let přišly nové možnosti: Během létání v rámci klubové výměny v roce 1988 ve Švýcarsku, na parkovišti v Lossane s Jirkou Šubrtem a Honzou Janečkem obkreslili první paraglider - Big.

„Zjistil jsem, že nemají dobrý profil - klouzák měli nejvýš 3:1, tak jsem to na prkně a s příložníkem trochu vylepšil - žádný kompjůtr tenkrát nebyl –, a stejně tak potom všechny moje padáky. Švýcaři se pak přijeli podívat jak to lítá až k nám do Liberce,“ popisuje nástup paraglidingové výroby ve firmě Galaxy Milan Bábovka. „Dostal jsem z toho 4,5:1. Pár takto vylepšených padáků jsem jim tehdy ušil doma na Veritasce a dali mi za to lehce jetého Pegueota 305. Tenkrát to byla bomba. No, a už jsem věděl, co budu dalších čtyřicet let dělat!“ ilustruje se smíchem tehdejší živelný začátek podnikání.

S rozmachem paraglidingu bylo přirozenou součástí tehdejšího vývoje firmy i založení školy paraglidingu a školy závěsného létání, kterou prošlo na 750 pilotních žáků z ČR i zahraničí. Na to logicky navazovalo získání všech kvalifikací v této odbornosti pilota, instruktora, inspektora a vzhledem ke zkušenostem, také inspektora techniky padákových kluzáků a závěsných kluzáků. V rozmezí let 1989 a 2002 firma vyrobila na dva tisíce padákových kluzáků, mezi kterými najdeme modely Big X, Orion, Speedy, Absorber, Experience, Gladiator, Calibra a Excalibur, ale také akrobatické kluzáky např. Shark, na jejichž vývoji spolupracovali i rakouští piloti. Na kluzáku Scorpion II například ulétnul v roce 1999 Lubor Groh jeden z prvních dlouhých pře-letů u nás - 180 km z Broumovských stěn až k Ranské hoře.

K tomuto sortimentu nemohly nepatřit doplňky a výstroj pro paragliding – sedačky, kombinézy s termovložkou, a do poloviny 90. let také elektronické přístroje (variometry), které vyráběl ve firmě Jiří Zadina. Dodnes jsou součástí výrobního programu záložní padáky GP-1, GP-2 , GP -3, GP-36 a GP – 40.

Dnešní firmu Galaxy GRS s r.o. založil M. Bábovka se svojí sestrou Hanou a spolu s dalšími rodinnými příslušníky v roce 1990 a v této málo pozměněné formě a málo po-změněném názvu dříve Galaxy Sky, jako čistě česká firma bez cizí účasti nebo vazeb na zahraniční kapitál, funguje dodnes. Těžiště její činnosti však nyní spočívá pouze ve výrobě raketových záchranných systémů pod značkou Galaxy GRS.

Vyrábí 59 modifikací raketových záchranných systémů a přes 39 různých typů padáků - od odhazovacích pro PG a ZK, až po balistické záchranné systémy pro letadla s hmotností ultralightu až do 1645 kg.

„Umíme vypočítat a vyrobit a dodat jakýkoliv záchranný systém, nebo protivývrtkový padák na jakékoli letadlo. Vše je o kvalitě, pečlivosti, správných výpočtech a neustálých zkouškách systémů,“ vysvětluje M. Bábovka.

O pozici firmy vypovídá i její spolupráce na vývoji záchranných systémů s výrobci amerických letadel Cirrus a slovinské Panthery.

Známá fakta světové statistiky leteckých nehod hovoří jasně - 80% všeh nehod je v okruhové výšce u letiště. Z toho se i odvíjí hlavní filosofie firmy.

Firma vyrábí záchranný systém pro lehká letadla, který umožní záchranu letounu s posádkou ještě v jeho čtvrté zatáčce na okruhu a při jeho pádové rychlosti.

Tento požadavek na minimální bezpečnou výšku použití záchranného systému ve čtvrté zatáčce není ale jednotný.
Z praxe je to tak, čím lehčí letadlo tím menší výška ve čtvrté zatáčce.
Proto jsou systémy nastaveny tak aby mot.rogallo mělo šanci zachrany od 30m, aerodynamický ultralight od 60m-90m, kategorie S-LSA od 120 m a těžší letoun velikosti Cesna 172 od 150 m nad zemí. 

Každý nový navržený padák je v první řadě zkoušen při rychlosti pro jeho minimální bezpečnou výšku použití.

To je první a nejdůležitější kritérium.

Tato rychlost se rovná pádové rychlosti kategorii letounů pro kterou je určen. Pro UL letouny je to hodnota 65 km/h.nebo 90 Km/h a časem,který nesmí překročit 4 -4,5 sec.
Je zkoušen a upravován tak dlouho,dokud tuto podmínku nesplní.
Potom teprve přijde na řadu test na požadovanou max.rychlost, popřípadě pevnostní testy na přetížení.
Spojení originální jedinečné kostukce raketového výtažného systému a osvědčených odskoušených padáků , umožňuje potom záchranu posádky i letounu v extrémních situacích s dostatečnou reservou bezpečnostního násobku.

Víme, že někteří výrobci to takto neprovádějí,proto otvírací časy v pádových rychlostech letounů zpravidla neodpovídají těm ,které uvádějí,popřípadě je raději neuvádějí vůbec.

Je to důležitý údaj pro výpočet minimální bezpečné výšky pro použití záchr.systému. Kupující by si měl tento údaj vyžádat,především pro svoji bezpečnost.

Firma Galaxy GRS s.r.o. doporučuje použít záchranný systém v jakékoli situaci,kdy pilot ztratí kontrolu nad svým letounem, nebo dojde ke ztrátě orientace z důvodů zhoršení meteo podmínek.

Firma je držitelem pěti světových patentů a mnoha užitných vzorů a certifikací v oboru záchranných systémů (podrobnosti na stránkách www.galaxysky.cz). K nejnovějším počinům firmy patří instalace raketových záchranných systémů na letadla s rotujícími křídly - UL vrtulníky a vírníky, ale taky dróny a multicoptery.

Pro kvalitní práci jsou zcela zásadní tzv. „lidské zdroje“, zkrátka lidé, kteří umí pracovat.

„Nemáme žádnou fluktuaci pracovníků. V současné době máme do 25 zaměstnanců - samé šikovné a pečlivé lidi, kteří jsou u nás většinou až do důchodu. A zvlášť na švadleny nedám dopustit!“ dodává šéf firmy Galaxy.

Další nezbytností je vhodné zázemí pro výrobu a servis. K tomu slouží třípodlažní sídlo firmy v Liberci, kde se nacházejí výrobní prostory o ploše 650 m2, a kde nedávno přistavěli další patro s výtahem. Součástí firemního zázemí je i vlastní letiště - plocha SLZ v Českém Dubu.

Celkem za dobu své třicetileté existence firma vyrobila přes 11 tisíc padáků všech druhů, z toho kolem 7000 raketových padákových záchranných jednotek a na 2000 padákových kluzáků. Těžiště výroby je v záchranných systémech a jejich produkce před krizí dosahovala až 750 balistických jednotek GRS ročně. I když nyní je to o něco méně, jsou údaje, které vždy vypadají dobře: Počet registrovaných za-chráněných pilotů, o kterých se ví, je 85. To je přibližně jedno procento z padáků vyrobených pod značkou Galaxy. Připočteme-li k tomu a blíže neurčený počet „hozených záložek“ volnými piloty na celém světě, je to docela slušná bilance.

Zpracoval Vojtěch Šaman

ivo-boscarol_pipistrel
Milan Bábovka a Ivo Boscarol
leader Pipistrel

paul-johnston_cirrus
Milan Bábovka a Paul Johnston
šéf konstruktér Cirrus

#Rok 1978 - M. Bábovka s prvním záchranným padákem Galaxy na břiše - jeho vrchlík byl od Svazarmu, ale vše ostatní samovýroba doma
#Rok 1984 - úspěšné motorové rogalo Galaxy IV s motorem Trabant a první ballistický systém na tomtéž MZK 2
#Do poloviny 90. let se ve firmě vyráběly také elektronické variometry
#Padákový kluzák Scorpion III. V rozmezí let 1989 a 2002 firma vyrobila na 2000 padákových kluzáků různých typů
#Současné výrobní prostory
#Současné výrobní prostory
#Sekvence ze zkoušek GRS
#S čínskými partnery
#Vpravo první čínský zachráněný pilot
#Zaměstnanci
#Dipl. Ing Milan Bábovka
#
  • GALAXY HOLDING s.r.o.
    Třída 1. máje 24a
    460 01 Liberec 3
    Czech Republic

  • Monday - Friday: 8:00-15:00
    IČ: 227 74 025
    DIČ: CZ22774025
    tel./fax: ++420 48 510 44 92
    mobil: ++420 777 55 00 91

  • CEO, design: milan@galaxysky.cz
    Design: design@galaxysky.cz
    Marketing: production@galaxysky.cz
    Accounting Office: uctarna@galaxysky.cz

  • Instruction for fireman and rescuers